dissabte, 23 de novembre del 2013

Usos educatius dels blogs .

                                 
Un dels llibres que havien de llegir per l'assignatura de GTIC és:  Usos educatius dels blogs, aquest llibre esta escrit  per  Francesc Balagué  i Felipe Zayas.  La finalitat d'aquest llibre ès considerar els usos i possibilitats educatives que tenen els blogs.

Primer de tot parlarem de que és un blog . És un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament   textos o articles d'un autor o diversos autors. Apareix en primer lloc el més recent ,on l'autor conserva sempre la llibertat de deixar publicat el que considera  pertinent. Els blogs permeten combinar de manera senzilla el treball a l'aula i el treball a distància ,amb totes les possibilitats que això comporta.

Les implicacions socials i educatives :Punts claus de la cultura blogaire:

1.    Recombina la informació per observar la realitat des d'altres punts de vista.
2.    Guiat per la teva  honestedat , respecta la legalitat vigent i elabora la teva pròpia ètica.
3.    Blogaire , respecta i fomenta la llibertat d'expressió, la privacitat i els estils de vida peculiar
4.    Transmet idees, propostes,opinions,sent,llegeix i opina sobre les altres.
5.    Revela sempre les teves fonts.

Un altre punt interessant en el llibre és que la blogosfera és un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen , que comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global.  És una xarxa biològica, que no té ni tindrà límits.

Quan parlem de blogosfera educativa ens referim a les xarxes de blog relacionades amb els contextos educatius , des del blogs de centre , blogs de professors i/o alumnes ,blogs de formació,blog sobre la integració de les TIC en educació .Els blogs utilitzats en contextos educatius, principalment destinats als processos d'ensenyament i aprenentatge , es diuen edublogs.
Hi ha diferents tipus de classes de blogs:
Blogs de centre : Aquests blogs poden presentar diverses modalitats. Consisteix en integrar textos informatius , d'opinió, de creació ,testimonis gràfics d'activitats , realitzades dins o fora del centre. Difonen programes educatius com ara d'animació a la lectura.


Blogs de professors:Aquest blogs son destinats a comunicar les seves reflexions sobre l'educació , metodologia en àrees concretes, s'utilitzen per comentar blogs educatius o relacionats amb l'educació que consideren interessants.

Blogs d'aula. Esta format per blog d'aula del professor ,blogs de professor-alumnes , blog d'aula de l'alumne.
 Blog d'aula del professor :La seva funció principal és proporcionar als alumnes informació,proposar activitats complementàries, mostrar recursos multimèdia i enllaços a llocs d' interès.
Blog de professr-alumnes: És un bloc repartit entre el professor i els alumnes ,on podem trobar projectes de lectura compartida d'un llibre, on els alumnes i professors aportin cites,comentin algun fragment ...
 Blog d'aula de l'alumne:Els blogs creats i administrats individualment pels alumnes tenen les següents funcions: Executar les tasques proposades pel professor en el seu blog d'aula ,on l'alumne pot trobar informacions.

Característiques pròpies dels blogs:

Pàgines estàtiques :Es tracta de pàgines de contingut que funcionen de forma diferent als articles. Són pàgines que queden organitzades a través d'un menú a la portada. Poden servir de guió de continguts,arxiu d'enllaços,glossaris.
Usuaris registrats: Controlar qui pot accedir al blog .Hi ha diferents graus en un mateix blog .Podem tenir un administrador,editors ,autors,etc. Cada un amb permisos diferents
Categories jerarquitzades: Tots els sistemes de blogs tenen l'organització de continguts per categories .Alguns permeten organitzar alhora aquestes categories jeràrquicament.
Categorització del blogroll:És un element molt important que estableix relacions amb altres blogs,i perquè realment sigui efectiu cal ser molt acurat a l'hora d’elaborar-lo.

Control de privacitat:En funció dels nostres objectius hem d'elegir un sistema o un altre ,però hem de dissenyar i analitzar aquestes necessitats abans de començar ,i elegir la plataforma que millor s'hi adapti.

Hi ha diferents exemples de plataformes :

Blogger:És la plataforma més popular , es molt fàcil d'utilitzar. Està disponible en molts idiomes , català i castellà entre altres.
La coctelera :Funciona com un comunitat, amb la qual cosa es poden compartir etiquetes amb altres usuaris, crear xarxes,etc
Wordpress.com :És una de les plataformes de blogs més populars i potents disponible actualment,totalment gratuït i de codi obert.Hi ha 3 versions:Wordpress.com,Wordpress.org i WordpressMU.7

Als blogs es poden desenvolupar diferents tipus d'activitats.

a)Col·laboracions dels alumnes en una revista d'aula o de centre.
b)Selecció de treballs per a carpetes d'aprenentatge digitals
c)Respostes que els alumnes deixen en el blog del professora tall de comentaris
d)Entrades dels alumnes en blogs col·lectius administrats pel professor o pels mateixos alumnes.
e)Entrades en blogs individuals. Diversos tipus d'activitats:
Blogs que creen i administren els alumnes per aprendre a utilitzar  aquest mitjà de comunicació. Aquest blog poden ser :diaris d'aprenentatge:en les seves entrades es mostra el que s'aprèn a fer(pujar imatges etc.)s'informa sobre les aplicacions utilitzades , es donen consells,etc.
 Carpeta d'aprenentatge :funció és la de mostrar una selecció de treballs realitzats.
Blocs individuals promoguts des d'una assignatura per facilitar l'aprenentatge d'alguns aspectes. Són blocs que els alumnes mantenen en paral·lel a les classes.

Altres eines

Eines integrades al blog

Podcàsting:consisteix en la creació d'arxius de so i la seva distribució mitjançat un arxiu RSS.
Presentacions:cada presentació té la seva pròpia pàgina, amb el corresponent URL.

Eines externes o complementàries

Rss. Eina clau en la gestió de la informació en l'ús dels webblogs i de la web 2.0 en general.
WIKIS. Permeten als usuaris crear i editar qualsevol pàgina en un lloc web i promou la redacció de contingut per part d'usuaris no tècnics.Els wikis faciliten l'edició col·laborativa i oberta,generen patrimoni cultural col·lectiu durable i promouen el voluntariat.
Forums virtuals.Altra forma de comunicació que s'utilitza molt en entorns d'aprenentatge virtual per debatre,discutir idees etc.
Marcadors socials .Són pàgines web senzilles que permeten organitzar els propis enllaços favorits per categories, afegir-hi notes,etiquetes,una puntuació,etc.

Esper que aquest petit resum sobre el llibre usos educatius dels blogs .Recursos ,orientacions i experiències per a docents sigui interessant.

(Informació extreta del llibre usos educatius dels blogs.)










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada